lørdag den 2. januar 2016

Franske macarons med chokoladesmag


Franske macarons-video

Ca. 20 stk
Du skal bruge:
75g mandelmel
100g flormelis
2 spsk. kakao
2 æggehvider
50g sukker
1/3 x Chokoladeganache

Sådan gør du:


  1. Pisk æggehviderne meget stive mens sukkeret tilsættes lidt ad gangen. 
  2. Bland de tørre ingredienser og sigt dem i æggehviderne 1/3 ad gangen. Vend det hele godt sammen. 
  3. Her er det vigtigt at dejen får den rette konsistens, og det gør du ved at røre tilpas meget luft ud af dejen. Dejen skal være tyktflydende, og akkurat løbe i "en bane" af dejskraberne når den løftes. Se gerne min video. 
  4. Fyld dejen i en sprøjtepose og placer kagerne med godt mellemrum i klatter af ca. 2,5 cm på et par bageplader med bagepapir. 
  5. Lad kagerne sætte sig i overfladen i 30-120 min. Rør let ved dem for at sikre at de har sat sig inden de bages ved 160 garder i ca. 20 min. 
  6. Fyld dine macarons med chokoladeganache og servér. 
Enjoy! 

21 kommentarer:

  1. Skal de bages 160 grader når det er varm luft

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, de skal ikke bages på varmluft :)

      Slet
  2. Skal æggene være pasteuriseret eller må man godt bare skille æggehviden fra blommen?

    SvarSlet
    Svar
    1. De bliver bagt, så du kan sagtens bruge friske æggehvider :D

      Slet
  3. Hvordan laver man en chokoladeganache

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du trukker på linket i opskriften kan du set det...der hvor der står 1/3 x chokoladeganache :)

      Slet
  4. Hej
    Skal man bruge mandelmel ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elizabeth,

      Ja det er nødvendigt :)

      /Nikoline

      Slet
  5. Hej Nikoline. Det virker som at være en rigtig god opskrift, men jeg ville gerne vide hvor mange macaroons der cirka kommer til at være? :D.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig. Der bliver ca. 20 stk -det står også i opskriften hvis du kigger godt efter ;)

      /Nikoline

      Slet
  6. Hej Nicoline:) det ser ud som en rigtig god opskrift;) jeg vil gerne vide hvor mange dage man kan lave dem før da jeg skal bruge det til min konfirmations og vil gerne lave dem et par dage før:)kan det lade sig gør?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)

      Ja hvis de opbevares på køl kan de sagtens laves 2-3 dage før. Held og lykke med dagen!

      /Nikoline

      Slet
  7. Ser sindssygt lækkert ud ��
    Det her skal helt klart prøves elsker din videoer.
    Bliv ved som du gør og aldrig stoppe ✋ �� ♡♡♡

    SvarSlet
  8. Skal det være en opvarmet ovn?:-)

    SvarSlet
  9. hvordan skal de sætte sig, skal de sætte sig i ovnen

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare ved stuetemperatur, så luften tørrer deres overflade :)

      Slet
  10. Hej :-)
    Jeg har forsøgt at lave dem idag, men synes ikke jeg får en fin blank overflade som dig, men derimod en ujævn overflade. Ved du hvad det kan skyldes? Jeg synes ikke min dej var så flydende som din, men de er dog hævet og har fået 'foden'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du set min video?

      Der viser jeg nemlig hvordan man skal vende i dejen for at den får den helt rigtige konsistens ;)

      Kh. Nikoline

      Slet
  11. Kan man fryse dem med og uden fyld?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan gøre begge dele, men de bliver en lille smule mere bløde når de fryses:)

      Slet