Monkey Bread med æbler


Denne opskrift blev jeg introduceret for gennem en amerikansk udvekslingsstuderende som boede hos min familie i 4 måneder. Kagen er nem at lave og smager hammer godt!

Du skal bruge:
Dej
2 dl lun mælk
50g gær
100g blødt smør eller margarine
2 æg
½-1 tsk kardemomme
2 spsk sukker
½ tsk salt
ca. 500g hvedemel -til dejen ikke er klistret
Remonce
110g brun farin
115g smør eller magarine
Kanelsukker
150g sukker
1 spsk kanel
Æbler
ca. 1-2 skrællede æbler i tern

Sådan gør du:
  1. Opløs gæren i mælken og tilsæt resten af ingredienserne.
  2. Ælt dejen grundig og stil den til hævning i ca. 30 min.
  3. Kog imens farin og margarine sammen i en gryde.
  4. Bland sukker og kanel.
  5. Når dejen har hævet rulles den til kugler på størrelse med kastanjer (her behøver du ikke gøre dig umage). Kuglerne kommes i en pose med kanelsukkeret og posen rystes godt.
  6. Smør en rund form med hul i midten med lidt fedtstof og fordel ca. halvdelen af dejstykkerne i formen. Oven på placeres alle æblestykkerne og ca. halvdelen af remoncen hældes ud over.
  7. Gentag med dejstykker og remonce og lad kagen hæve i ca. 20-30 min.
  8. Bages ved 175 grader i ca. 30 min. eller til kagen er godt gylden og gennembagt.
  9. Lad kagen køle af i fromen til den er lun og vend den derefter ud på et fad.





























Velbekomme :) 

Kommentarer

  1. Jeg tror mine fik for lidt mel fordi da jeg rystede posen blev det til én stor klump

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal gøres lidt forsigtigt, men bedre held næste gang :)

      -Nikoline

      Slet
  2. Hvad er det for en røremaskine du bruger? :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg