Rugbrød med solsikkekerner

Dette rugbrød er nemt, lækkert og fugtigt i midten uden for hårde kanter :D
Det skal lige siges at det ikke egner sig til frys!
Rugbrød med solsikkekerner-video

2 store rugbrød
Du skal bruge:
450g knækkede (skårne) rugkerner
700g rugmel
500g hvedemel
125g solsikkekerner
6 dl vand
1 liter A-38 eller anden surmælksprodukt
50g gær eller en god portion surdej
5 tsk. salt
2 tsk. mørk sirup

Sådan gør du:

  1. Kog vand, rugkerner og solsikkekerner i 5 min.
  2. Hæld det i røremaskinen og tilsæt A-38 og derefter surdej eller gær.
  3. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen i ca. 10 min. ( jeg foretrækker en røremaskine).
  4. Lad dejen hæve i ca. 45 min.
  5. Fordel dejen i 2 forme og lad brødene hæve i ca. 30 min.
  6. Hæld noget vand over og drys med solsikkekerner og sæt dem i en 220 grader varm ovn hvor der straks skrues ned til 185 grader. Bag dem i ca. 1 1/4 time.
  7. Lad brødene køle af og skær dem først næste dag.
God fornøjelse:D

Kontakt mig på: bage.bloggen@gmail.com